Locked-in – matkustaja: Matkan suunnittelu

01.08.2019

Locked-in – matkustaja

(Katin pyörätuolimatkailun kertomuksia)

Matkan suunnittelu

(Klikkaa tästä audioblogiin)

Vuonna 1997 ihmiset menivät edelleen matkatoimistoon varaamaan lomamatkansa. Siihen aikaan oli jo internet, mutta se ei ollut kuin nykyään, että pystyy tekemään kaiken itse verkossa. Heillä oli esitteitä, joissa oli tarvittavat tiedot ja kauniita kuvia. Ollessasi epävarma jostain vielä senkin jälkeen, kun olit katsonut kuvastoa, oli vuoro soittaa kaukopuhelu selvittääksesi asia.

Matkatoimisto oli avulias. Meille näytettiin esitteitä matkoista Floridaan. Tarkasteltuamme niitä huolellisesti valitsimme Fort Lauderdalen. Hotelli vaikutti hyvältä ja se oli lähellä rantaa. Säästimme koko vuoden matkaan- joka kuukausi tietyn summan. Matkan hinta oli kohtuullinen. Jäimme jopa odotetun summan alle matkan loppusummasta, joka sisälsi lentoliput, majoitukset ja opastetut kierrokset.

Kaikki kuulosti niin täydelliseltä, mutta mutta … Kukaan ei tajunnut tai ilmoittanut, että olimme varanneet matkan juuri Floridan kevätloman ajaksi.

Taksin saapuessa hotellille, meitä toivotti tervetulleiksi kovaääniset puoli-alastomat juopuneet opiskelijat. Äitini oli järkyttynyt. Kaiken huipuksi aivan hotellin edessä oli rakennustyömaa. Toisin sanoen; meluisa päivällä, meluisa yöllä.

Soitimme välittömästi paikalliselle matkaoppaallemme ja selitimme tilanteen. Pyysimme häntä etsimään meille toisen hotellin. Lähes kaikki oli tietysti täysin varattu. Vain hinnakkaimmissa hotelleissa oli vapaita huoneita, ja loppujen lopuksi maksoimme matkasta odotettua enemmän.

Opittu läksy; älä mieti vain sitä, että minne, mutta myös sitä, että milloin. Tarkista; sesonkiaika vai ei, sää, mahdolliset lomat, erityistapahtumat ja niin edelleen. Fyysisesti terveet voivat olla joustavia. Se ei kuitenkaan ole sama, kun olet pyörätuolin käyttäjä. Vaihtoehdot ovat vähäisempiä.

Nykyään teemme kaikki varauksemme internetissä. Useimmilla lentoyhtiöillä on kohta verkkosivuillaan, jossa on mahdollista ilmoittaa, että tarvitset apua ja millaista. Varatessa muiden sivustojen kautta, ei tätä vaihtoehtoa ole, ja sinun täytyy soittaa lentoyhtiölle ja ilmoittaa heille tarpeistasi.

Näinä päivinä yhä useammat hotellit sanovat olevansa esteettömiä, kun todellisuudessa ne ovat vain puoliksi esteettömiä. Vaikka hotelli tuntuu täydelliseltä, lähetämme heille silti viestin, joka kertoo heille tilanteestani ja varmistaen, onko kaikki todella yhtä hyvin kuin mainoksessa on luvattu.

Esteettömyys paranee nykyisin jatkuvasti. Sitä pidetään kuitenkin edelleen arkkitehtonisen suunnittelun lisäosana. Se on valitettavasti useimmiten esteettisesti rumaa ja joskus jopa suorastaan omituista. Suunnittelun pitäisi olla kauniisti soljuvia kaaria kuin virtaviivainen urheiluauto neliöiden sijasta, joissa on kulmia ja portaita. Arkkitehtuuri olisi kauniimpaa ja kaikkien ulottuvilla, jos rakennukset olisivat virtaavampia, jolloin ne olisivat myös lapsille ja vanhuksille turvallisempia sekä käytännöllisempiä.

Kati

(Kati & Henning van der Hoeven)

Kommentit (1)

  1. Carolyn 03.02.2020 17:51

    Hi Kati
    I was diagnosed with Functional Neurological Disorder back in July 2019 and don’t want my travelling days to end here!
    I can manage a few steps with a walker but anything more I would prefer a scooter to be independent.
    No idea where to go or what facilities are available? Or do you just turn up and hope the countries have something to help?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Galleria:

Katso kaikki

  •  

    tiny 15 18493599_10203325096563433_2071778498_o IMG_8020 (1) Home-P-1